اماده کردن فایل پرینت سه بعدی

برای اماده کردن فایل پرینتر سه بعدی در ساخت قطعاتی که با پرینتر سه بعدی پرینت می شوند ، باید ابتدا فایل سه بعدی ایجاد شود.
برای ایجاد فایل سه بعدی نکاتی وجود دارد که رعایت کردن ان می تواند برای یک پرینت بی درد سر و مطمئن بسیار کمک کننده باشد.

ضخامت فایل سه بعدی

اماده سازی پرینت سه بعدی

دقت داشته باشید فایلی که ایجاد می کنید حتما دارای ضخامت باشد و صرفا فقط یک صفحه نباشد دستگاه پرینتر صفحه را شناسایی نمی کند و این موضوع باعث می شود قسمت هایی را که به صورت صفحه توسط نرم افزار مدلسازی شده اند پرینت نشوند برای احتیاط این نکته را نیز به یاد داشته باشید که کم ترین ضخامت در فایل شما حداقل دوبرابر قطر نازل دستگاه شما باشد
مثلا اگر قطر نازل شما 400میکرون است هیچ جایی از فایل شما ضخامتش کمتر از 800میکرون نباشد. البته میتوان با تغییر نازل دستگاه پرینتر سه بعدی بهترین حالتی که فایل میتواند تبدیل به قطعه شود را انتخاب کرد. مثلا اگر نازل 0.2 برای کار شما مشکلی ایجاد نمی کند نازل 0.2 را روی دستگاه پرینتر سه بعدی نصب کنید و فایل را طبق ان طراحی کنید.

بسته بودن فایل پرینت سه بعدی

اموزش راینو ویری

برای پرینت با دستگاه های پرینتر سه بعدی فایل طراحی شده باید به صورت solid یا تو پر باشد یعنی سوراخ نداشته باشد . کل حجم یک پارچه باشد . در صورتی فایل باز باشد یا سوراخ داشته باشد مشکلی همانند مشکل صفحات بدون ضخامت برای فایل شما پیش می آید و توسط دستگاه شناسایی نشده و در نهایت پرینت انجام نمی شود.

انتخاب سطح مقطع مناسب برای فایل پرینت سه بعدی

ایجاد پرینتر سه بعدی

اگر می خواهید پرینت شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد و مدت زمان پرینت کاهش پیدا کند توجه داشته باشید که کدام قسمت از حجم طراحی شده را به عنوان کف کار انتخاب می کنید . معمولا بهترین سطح مقطع یا بهترین کف قسمتی است که بیشترین مساحت را دارد و کمترین ارتفاع را دارد معمولا دستگاهها حال حاضر هر چه ارتفاع کمتر باشد زمان کمتری را برای پرینت صرف می کنند .
به علاوه انتخاب سطح مقطع مناسب می تواند از هدر رفتن متریال شما هم جلوگیری کند به این گونه که اگر شما حجم خود را طوری در نرم افزار قرار دهید که ساپورت بیشتری برای پرینت نیاز داشته باشد متریال بیشتری برای ساخت ساپورت مصرف می شود و در دراز مدت می تواند مصرف شما را تقریبا دوبرابر کند . معمولا برای شیب های بالای 60 درجه به صورت اتوماتیک ساپورت نیاز است.

تبدیل فایل پرینتر سه بعدی به مش

ساخت تندیس

برای اماده کردن فایل برای پرینتر سه بعدی هنگامی که فایل را با پسوند مورد نیاز دستگاه پرینتر سه بعدی ذخیره میکنید حجم تبدیل به مش می شود ، اما بهتر است شما قبل از این مرحله خودتان به صورت دستی فایل را به مش تبدیل کنید تا این امکان را داشته باشد که کیفیت مش را انتخاب کنید به طور مثال نرم افزار راینو این قابلیت را دارد و می توان به صورت دستی این کار را انجام داد برای درک بهتر مفهوم کیفیت مش این مثال می تواند کمک کننده باشد که شما در نرم افزار یک استوانه طراحی کرده اید که کاملا گرد است ولی بعد از پرینت متوجه میشوید گوشه دارد و مثل یک حجم چند ضلعی ساخته شده.

فایل های سازگار با پرینتر سه بعدی

طراحی فایل سه بعدی

بعد از این که مراحل قبلی را تکمیل کردید ، باید فایل را با یکی از پسوند های زیر ذخیره کنید. رایج ترین پسوند ها عبارتند از :

OBJ – STL

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر در این رابطه سوالی دارید می توانید از قسمت نظرات یا تماس سوال خود را مطرح کنید…

گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم گروه طراحی قائم